Vejledning i arbejdsmiljø
Arbejdsmiljøloven og arbejdsmiljøarbejdet
Bygge- og anlægspladsens indretning
Kran, stiger og stilladser
Maskiner og værktøj
Støj og vibrationer
Kemi og støv
Ulykker
Løft og arbejdsstillinger
Arbejdsprocesser
Psykisk arbejdsmiljø
Værnemidler

Arbejdsmiljøorganisationen i virksomheden

   

På alle virksomheder skal der være et samarbejde om sikkerhed og sundhed. I samarbejdet løses arbejdsmiljøopgaverne i virksomheden for at få et godt arbejdsmiljø og dermed medvirke til, at de ansatte arbejder under gode og sikre forhold. 

Alle virksomheder med 10 eller flere ansatte skal have en arbejdsmiljøorganisation (AMO).

Ved bygge- og anlægsarbejde på udearbejdssteder skal virksomheden oprette en AMO på udearbejdsstedet, når 5 eller flere ansatte arbejder for samme arbejdsgiver på udearbejdsstedet, og arbejdet foregår i en periode på mindst 14 dage. 

Alle ansatte, herunder deltidsansatte, vikarer og lærlinge, der ikke er virksomhedsledere eller arbejdsledere tæller med i opgørelsen af antal ansatte. Det gælder også alle ansatte, der arbejder helt eller delvist med bygge- og anlægsarbejde på midlertidige og skiftende arbejdssteder uden for virksomhedens faste arbejdssted. 

Personer, der er blevet ansat til arbejdet på en bestemt bygge- og anlægsplads, og som udelukkende skal udføre arbejde dér, tæller ikke med i antallet af ansatte i hjemmevirksomheden. 

AMO skal have repræsentanter for både de ansatte og ledelsen.

Sammensætning af arbejdsmiljøorganisationen

Antal medlemmer og arbejdsmiljøgrupper i arbejdsmiljøorganisationen (AMO) fastsættes af arbejdsgiveren i samarbejde med de ansatte og arbejdslederne ud fra et nærhedsprincip. Det betyder, at AMO til enhver tid kan løse sine opgaver på tilfredsstillende måde i forhold til:

  • Virksomhedens ledelsesstruktur.
  • Virksomhedens øvrige struktur, herunder geografiske forhold, størrelse og beliggenhed.
  • Virksomhedens arbejdsmiljøforhold, herunder arbejdets art, farlighed, risici og positive arbejdsmiljøfaktorer.
  • Arbejdets organisering.
  • Særlige ansættelsesformer.
  • Andre hensyn som påvirker arbejdsmiljøopgaverne i AMO.

Der skal være mindst det samme antal arbejdsmiljørepræsentanter som arbejdsledere i AMO.

Det skal sikres, at alle ansatte kan komme i kontakt med deres arbejdsmiljø-
repræsentanter inden for de ansattes arbejdstid, og de ansatte skal kunne drøfte arbejdsmiljøforhold med AMO inden for de ansattes arbejdstid.

Arbejdsmiljøarbejdet i virksomheder med 1-9 ansatte

I virksomheder med 1-9 ansatte er der ikke pligt til at oprette arbejdsmiljøorganisation (AMO). Arbejdsgiveren skal dog sørge for, at samarbejdet om sikkerhed og sundhed sker ved direkte kontakt og dialog mellem arbejdsgiveren, arbejdsledere og de øvrige ansatte.

I virksomheder uden AMO skal arbejdsgiveren sørge for, at de ansatte får alle nødvendige oplysninger af betydning for sikkerhed og sundhed, og at de får mulighed for at fremsætte forslag om sikkerhed og sundhed. De ansatte skal også høres ved planlægning og indførelse af ny teknologi og om konsekvenser for sikkerhed og sundhed ved valg af udstyr, personlige værnemidler og tekniske hjælpemidler m.v. 

På bygge- og anlægspladser er der dog pligt til at oprette en AMO, hvis der er beskæftiget mindst 5 personer for samme arbejdsgiver, og arbejdet skal foregå i en periode på mindst 14 dage. 

Arbejdsmiljøorganisation i virksomheder med 10–34 ansatte

I virksomheder med 10-34 ansatte skal der etableres en arbejdsmiljøorganisation (AMO), der består af en eller flere arbejdsledere og en eller flere valgte arbejdsmiljørepræsentanter og med arbejdsgiveren eller dennes repræsentant som formand.

AMO skal varetage både de daglige og de overordnede opgaver.

Arbejdsmiljøorganisation i virksomheder med mindst 35 ansatte

I virksomheder med 35 eller flere ansatte skal der etableres en arbejdsmiljøorganisation (AMO) i to niveauer:

  • En eller flere arbejdsmiljøgrupper, som varetager de daglige opgaver om sikkerhed og sundhed.
  • En eller flere arbejdsmiljøudvalg, som varetager de overordnede opgaver om sikkerhed og sundhed.

En arbejdsmiljøgruppe består af en udpeget arbejdsleder og en valgt arbejdsmiljørepræsentant. 

Antallet af arbejdsmiljøgrupper i en AMO fastsættes efter nærhedsprincippet.

Arbejdsmiljøudvalget varetager de overordnede opgaver og arbejdsmiljø-
grupperne de daglige opgaver.

Er der mere end to arbejdsmiljøgrupper vælger henholdsvis arbejdsmiljørepræsentanter og ledere hver to repræsentanter, som udgør arbejdsmiljøudvalget. Arbejdsgiveren eller dennes repræsentant er formand. Der vælges suppleanter til arbejdsmiljøudvalget på samme måde, som der vælges medlemmer til arbejdsmiljøudvalget.

Arbejdsmiljøudvalgets medlemmer og suppleanter vælges for to år. En arbejdsleder eller en arbejdsmiljørepræsentant vil dog ophøre som medlem af arbejdsmiljøudvalget eller som suppleant, hvis vedkommende ophører som medlem af en arbejdsmiljøgruppe. Der kan indgås en aftale mellem arbejdsgiveren og de ansatte om, at der for fremtidige valg af arbejdsmiljørepræsentanter gælder en længere valgperiode dog højst 4 år. Denne valgperiode er også gældende for arbejdsmiljøudvalgets medlemmer. 

Andre former for organisering af samarbejdet om sikkerhed og sundhed

Arbejdsgiveren og de ansatte kan efter aftale vælge at organisere samarbejdet om sikkerhed og sundhed anderledes. Dette forudsætter dog både en aftale på organisationsniveau og på virksomhedsniveau. Ønsker man at indgå en sådan aftale, kan man kontakte sin organisation.

Arbejdsmiljøorganisationens overordnede opgaver

Arbejdsmiljøudvalgets opgave er at planlægge og koordinere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed og medvirke til overordnede og tværgående aktiviteter, som skal forebygge og løse arbejdsmiljøproblemer.

De overordnede opgaver varetages af arbejdsmiljøudvalget. Opgaverne består i at:

  • deltage i den årlige arbejdsmiljødrøftelse.
  • deltage i hele processen for gennemførelse af virksomhedens arbejdspladsvurdering (APV). Dette omfatter planlægning, tilrettelæggelse, gennemførelse og ajourføring af APV´en. Dette skal dokumenteres ved AMO’s påtegning på handlingsplanen.
  • deltage i fastsættelse af AMO’s størrelse.
  • kontrollere sikkerheds- og sundhedsarbejdet og sørge for, at arbejdsmiljøgrupperne orienteres og vejledes herom.
  • bidrage med viden og forslag til forebyggelse og løsning af sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål, og til hvordan arbejdsmiljø indgår i virksomhedens strategiske ledelse og daglige drift.
  • sørge for, at årsagerne til ulykker, forgiftninger og sundhedsskader samt tilløb hertil undersøges. Desuden at der iværksættes foranstaltninger, der hindrer gentagelse. Arbejdsmiljøudvalget skal en gang årligt udarbejde en oversigt over ulykker, forgiftninger og sundhedsskader i virksomheden.
  • opstille principper for nødvendig oplæring og instruktion tilpasset arbejdsforholdene på virksomheden og de ansattes behov, samt sørge for at der føres kontrol med overholdelse af instruktionerne.
  • deltage i at koordinere arbejdet for sikkerhed og sundhed med andre virksomheder, når der udføres arbejde på samme arbejdssted.

Når arbejdsmiljøudvalget har bidraget med forslag til forebyggelse og løsning af sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål til arbejdsgiveren, og arbejdsgiveren ikke følger forslaget, har arbejdsmiljøudvalget ret til en begrundelse herfor inden for 3 uger.

Arbejdsmiljøorganisationens daglige opgaver

Arbejdsmiljøgruppen samarbejder om at planlægge og udføre arbejdsmiljøarbejdet med fokus på at forebygge arbejdsmiljøproblemer inden for den del af virksomheden eller bygge- og anlægspladsen, som arbejdsmiljøgruppen dækker. Opgaverne består i at:

  • deltage i processen vedrørende virksomhedens arbejdspladsvurdering inden for arbejdsmiljøgruppens område.
  • kontrollere, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige.
  • kontrollere, at der gives tilstrækkelig og hensigtsmæssig oplæring og instruktion tilpasset de ansattes behov herunder på de sprog, der tales og forstås af de ansatte. Brug evt. tolk.
  • deltage i undersøgelse af ulykker, forgiftninger og sundhedsskader samt tilløb hertil og medvirke til at iværksætte tiltag, der hindrer gentagelse. 
  • orientere arbejdsgiveren eller dennes repræsentant om arbejdsulykker.
  • understøtte, at arbejdet i virksomheden udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
  • virke som kontaktled mellem de ansatte og arbejdsmiljøudvalget.
  • forelægge arbejdsmiljøproblemer, som ikke umiddelbart kan løses, eller som er generelle for virksomheden, for arbejdsmiljøudvalget.

Arbejdsmiljøgruppen skal imødegå risici i forbindelse med opståede sikkerheds- og sundhedsmæssige problemer og underrette arbejdsmiljøudvalgets formand eller virksomhedens ledelse, hvis risikoen ikke kan imødegås på stedet.

Hvis der ikke er tid til at kontakte arbejdsmiljøudvalgets formand eller virksomhedens ledelse, kan arbejdsmiljøgruppen på eget initiativ standse arbejdet eller arbejdsprocessen, når der er tale om en overhængende betydelig fare for de ansattes sikkerhed eller sundhed, som arbejdsmiljøgruppen ikke selv kan afværge.

Hvis arbejdet bliver standset, skal arbejdsmiljøgruppen omgående kontakte arbejdsmiljøudvalgets formand eller virksomhedens ledelse og forklare, hvorfor det var nødvendigt at standse arbejdet.

Arbejdsmiljøorganisationens møder i virksomheden

Udover den årlige arbejdsmiljødrøftelse holder arbejdsmiljøgruppen og arbejdsmiljøudvalget møder efter behov, så det er muligt at løse de opgaver, der er pålagt gruppen og udvalget. 

front-form2
×

Vær opdateret

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Se tidligere nyhedsbreve.

Branchevejledninger