Vejledning i arbejdsmiljø
Arbejdsmiljøloven og arbejdsmiljøarbejdet
Bygge- og anlægspladsens indretning
Kran, stiger og stilladser
Maskiner og værktøj
Støj og vibrationer
Kemi og støv
Ulykker
Løft og arbejdsstillinger
Arbejdsprocesser
Psykisk arbejdsmiljø
Værnemidler

Arbejdspladsvurdering (APV)

   

Alle virksomheder med ansatte skal gennemføre en arbejdspladsvurdering (APV). APV’en medvirker til systematik i arbejdsmiljøarbejdet og er med til at forebygge ulykker og andre arbejdsmiljøproblemer. 

Der skal gennemføres en APV, når der sker ændringer i arbejdet, som kan have betydning for arbejdsmiljøet, fx hvis der er ændringer i arbejdsprocesser, arbejdsopgaver eller arbejdsmetoder. Hvis ændringer kun vedrører en afgrænset del af virksomheden, skal APV-processen kun omfatte den del. 

Arbejdsgiveren skal derudover sørge for, at virksomhedens arbejdsmiljøforhold, herunder om der er arbejdsmiljøproblemer, afdækkes mindst hvert 3. år. Det er op til virksomheden selv at bestemme, hvordan APV´en gennemføres, men følgende skal indgå i APV-processen:

  • Afdæk virksomhedens arbejdsmiljøforhold, og risikovurder herefter eventuelle arbejdsmiljøproblemer.
  • Inddrag virksomhedens sygefravær, og vurder, om der er forhold i arbejdsmiljøet, der kan medvirke hertil.
  • Lav en skriftlig handlingsplan, der beskriver problemer, der ikke umiddelbart kan løses. For hvert problem skal angives:
    • Alvor, omfang og årsag(er) til problemet.
    • Hvordan det skal løses.
    • Hvornår det skal være løst. 
    • Hvem der har ansvaret for, at problemet løses.
  • Gennemfør handlingsplanen, og følg op på, om løsningerne har virket.

Hvis der under afdækningen er arbejdsmiljøproblemer, der indebærer betydelig fare for sikkerhed eller sundhed, skal der straks træffes effektive foranstaltninger til at imødegå risikoen. Sker dette ved midlertidige foranstaltninger, kan en mere langsigtet løsning indgå i handlingsplanen. 

Arbejdsmiljøorganisationen (AMO) eller de ansatte skal inddrages i planlægning, gennemførelse og opfølgning på APV. Dette skal fremgå af den skriftlige handlingsplan.

Ved afdækning af virksomhedens arbejdsmiljøforhold er det vigtigt at være opmærksom på alle typer af arbejdsmiljøproblemer, herunder:

  • Fysiske påvirkninger (fx støj, kulde og træk).
  • Kemiske påvirkninger (fx støv, epoxy, fugemasse, svejsning og asbest).
  • Biologiske påvirkninger (fx risiko for smitte).
  • Ergonomiske påvirkninger (fx arbejdsstillinger og tunge løft).
  • Psykiske påvirkninger (fx tidspres).
  • Risikoen for ulykker (fx arbejde i højden).

Afdækningen af virksomhedens arbejdsmiljøforhold skal omfatte hele virksomheden. Når man afdækker og vurderer risici og arbejdsmiljøproblemer i bygge- og anlægsbranchen, er det vigtigt også at være opmærksom på det arbejde, som foregår på bygge- og anlægspladserne. 

Både virksomhedens normale arbejdsopgaver og tilbagevendende eller hyppigt forekommende arbejdsopgaver skal indgå i APV-processen.

Der kan være andre arbejdsområder, som stiller særlige krav til APV-processen, hvis disse risici forekommer i virksomheden. Dette omfatter:

  • Unge under 18 år.
  • Særligt farligt arbejde.
  • Gravide og ammendes arbejdsmiljø.
  • Udvinding af mineralske materialer.
  • Kemiske agenser.
  • Biologiske agenser.
  • Arbejde i eksplosive atmosfærer.
  • Kræftrisiko.
  • Støj.

APV-handlingsplanen skal være tilgængelig, så både ansatte, ledelse og Arbejdstilsynet kan læse den. Dette gælder uanset, om man er i hjemmevirksomheden eller på bygge- og anlægspladsen. Hvis virksomheden har valgt at lave en APV-proces for en bygge- og anlægsplads, er det tilstrækkeligt, at handlingsplanen kun er tilgængelig her.

Hvis APV-handlingsplanen eller dele af den er relevante for plan for sikkerhed og sundhed (PSS) på bygge- og anlægspladserne, er det en god idé at fremsende den til byggeledelsen. 

Herudover skal virksomheden på skrift kunne vise, hvilke overvejelser der er gjort, om den måde man har valgt at gennemføre APV-proces på. Det kan fx fremgå af et referat af et møde i AMO.

 

Gode links

Arbejdstilsynets APV-værktøj.

Eksempler og værktøjer

front-form2
×

Vær opdateret

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Se tidligere nyhedsbreve.

Branchevejledninger