Faktablad om APV – Nedrivningsarbejde
De vigtigste arbejdsmiljøproblemer er:
Risiko for ulykker ved fx fald og gennemstyrtning.
Uhensigtsmæssige arbejdsstillinger fx på svært tilgængelige steder.
Støj og vibrationer fra fx mejselhamre.
Støv fra fx beton, murværk, gammel isolering og asbest.
Alle virksomheder med ansatte skal lave en arbejdspladsvurdering mindst hvert 3. år eller når I får nye maskiner eller indfører nye arbejdsmetoder.
Målet med en APV er at få styr på arbejdsmiljøet og sikre, at I forholder jer til de væsentligste problemer på virksomheden.
Det er ledelsens ansvar, at der bliver lavet APV. Og som regel er det arbejdsmiljørepræsentanten og lederen, der laver APV i samarbejde med de ansatte.
APV’en skal være skriftlig og alle ansatte skal kunne se den.
Der er ingen fast formel for, hvordan APV’en skal laves. I kan selv vælge, hvilken APV-metode I vil bruge.
Her på siden er der et forslag til skema, som I kan bruge, hvis jeres APV omhandler nedrivningsarbejde.