Faktablad om APV – Vvs-arbejde
De vigtigste arbejdsmiljøproblemer er:
Ulykker – især fald fra højder og uheld med værktøj.
Dårlige arbejdsstillinger i fx trange rum.
Tunge løft – når I skal flytte radiatorer, gasflasker, maskiner osv.
Farlige kemikalier, støv og røg fra bl.a. limning, opskumning, svejsning, gevindskærearbejde og asbestholdige produkter (ved renovering af kedler, beholdere og rør) m.m.
Støj og vibrationer fra værktøj og maskiner.
Alle virksomheder med ansatte skal lave en arbejdspladsvurdering mindst hvert 3. år eller når I får nye maskiner eller indfører nye arbejdsmetoder.
Målet med en APV er at få styr på arbejdsmiljøet og sikre, at I forholder jer til de væsentligste problemer på virksomheden. Det er ledelsens ansvar, at der bliver lavet APV. Og som regel er det arbejdsmiljørepræsentanten og lederen, der laver APV i samarbejde med de ansatte. APV’en skal være skriftlig og alle ansatte skal kunne se den. Der er ingen fast formel for, hvordan APV’en skal laves. I kan selv vælge, hvilken APV-metode I vil bruge. Her på siden er der et forslag til skema, som I kan bruge, hvis jeres APV omhandler VVS-arbejde.