Vigtigeste vejledninger om dette emne
Krybekældre, loft- og skunkrum
Arbejde på loft, i skunke og i krybekældre kræver stor opmærksomhed og skal altid planlægges grundigt. Bemærk, at der fx kan være krav om maksimal daglig arbejdstid.
De nødvendige hjælpemidler, værnemidler og tekniske hjælpemidler skal være til stede, før arbejdet begynder, og de ansatte skal instrueres i arbejdet.
Ved arbejde på loft, i skunke og i krybekældre bliver de ansatte udsat for ergonomiske belastninger af hele kroppen.
Det er ofte nødvendigt at krybe eller kravle i dårlige stillinger og i mange tilfælde over forskellige forhindringer som fx installationer i forskellig højde.
Derfor er faren for arbejdsulykker ofte større, og der sker nedslidning, hvor bl.a. knæ er meget udsatte, og arbejdet kan være psykisk belastende.
Ved arbejde i snævre rum er det vigtigt at foretage en risikovurdering af forholdene på det enkelte arbejdssted og herunder adgangsforhold og flugtveje.
Før arbejdet går i gang, skal bygherre eller udførende virksomhed overveje, om der skal udarbejdes en beredskabs- og evakueringsplan. Den skal bl.a. beskrive, hvordan eventuelle tilskadekomne kan evakueres.
Det er ofte umuligt at ændre på de trange rum, og det er nødvendigt at planlægge arbejdet, så perioden med belastende arbejdsstillinger bliver kortest mulig.
Det kan ske ved, at:
- den daglige arbejdstid begrænses.
- de ansatte får mulighed for ekstra pauser ud over de normale spise- og drikkepauser.
- der anvendes små vogne til transport af værktøj og materialer, de steder hvor dette er muligt.
Den ansatte må ikke arbejde alene. Sørg for, at den eller de ansatte i krybekælderen har kontakt til andre uden for kælderen og med hinanden.
Arbejdsgiverne skal udlevere de nødvendige egnede personlige værnemidler, fx særligt arbejdstøj, om nødvendigt egnet åndedrætsværn og andre personlige værnemidler (bl.a. knæbeskyttere, hjelm og bløde isolerende plader til at ligge/sidde på under arbejdet).
Der skal være tilstrækkelig orienterings- og arbejdsbelysning, som er koblet på to forskellige grupper i el-tavlen.
På baggrund af en konkret risikovurdering kan det være nødvendigt at have udstyr til rådighed, som gør det muligt at få eventuelle tilskadekomne ud.
Afstanden imellem adgangssted og arbejdssted må højst være 15 m. Det kan være nødvendigt at lave flere huller i de eksisterende bygninger eller til det fri. Adgangshullerne har en størrelse på mindst 60×80 cm.
Der skal være en bekvem adgangsvej til adgangshullet, de steder hvor det ligger over eller under det øvrige terræn.
Afstanden mellem arbejdsstedet og udgangene bør være endnu kortere end maksimumsgrænsen, hvis der er risiko for brand, dampe o.l., hvis der ligger rør o.l., der hæmmer flugtvejene, eller hvis udsynet er begrænset.
Om nødvendigt skal der foretages en grundig rengøring af arbejdsstedet, inden arbejdet igangsættes.
Inden arbejde i krybekældre starter, skal der foretages en undersøgelse, der skal identificere og vurdere særlige risici på byggepladsen. Risici skal i nødvendigt omfang imødegås, og der skal tydeligt afmærkes, inden arbejdet iværksættes.
Brug vurderingsskemaet herunder, når I skal fastsætte den maksimale daglige arbejdstid i en krybekælder.
| Krybekælderens højde [cm] | Maksimal arbejdstid fordelt over en dag [timer] | Faktorer, der kan begrænse den daglige maksimale arbejdstid yderligere |
|---|---|---|
| 60-90 | 1 | Anvendelse af personlige værne-midler, der fx kan begrænse den fri ståhøjde. |
| 90-120 | 2 | Særligt belastende arbejds- stillinger eller adgangsforhold. |
| >120 | 4 | Psykisk belastende arbejdsforhold. |
| Den faktiske ståhøjde for den/dem, der udfører opgaven i krybekælderen. | Almindelig arbejdsdagslængde | Personlige forhold, fx helbred og vægt. |
Der skal være nødbelysning under arbejde i en krybekælder, hvis strømmen svigter.
Støv, asbest m.v.
Arbejde i kælder eller skunk øger risikoen for sundhedsfarligt støv fra fx isoleringsmaterialer og rester af byggematerialer, som kan være sundhedsskadelige. I bygninger fra før 1990 kan der være risiko for kontakt med byggematerialer, som indeholder asbest. Vær opmærksom på, at asbeststøv fra fx tagplader og rørisolering samt fx afskæringer herfra kan ligge i kældre, loft- og skunkrum og udgøre en sundhedsrisiko, også selvom der ikke gøres indgreb i disse materialer ved det konkrete arbejde.
Hvis der er asbest, skal arbejdsområdet være rengjort og evt. saneret, før arbejdet kan begynde. Rengøringen eller saneringen skal foretages af personer med uddannelse i at fjerne asbest.
I fugtskadede bygninger skal man være opmærksom på biologisk aktivt støv, som skimmelsvamp o.l.
I andre situationer skal der ryddes op, før arbejdet kan begynde. Fx hvis der er støv, dyreekskrementer eller byggeaffald.
Kravl ikke rundt i murbrokker og andet byggeaffald, da det kan give skader på hænder og knæ.
Se mere om asbest på www.asbest-huset.dk



